מילוי קמטים – אלטרנטיבה למתיחת פנים

קמטים בפנים מופיעים עקב ירידה בגמישות העור ובייצור הקולגן, המושפעים מתהליכי הזדקנות, גנטיקה וגורמים סביבתיים (עישון, חשיפה לשמש, התייבשות ועוד).

כיום, הגישה להצערת הפנים השתנתה באופן משמעותי, עם דגש על שחזור הנפח הטבעי שהפנים מאבדות בתהליך ההזדקנות. שיטה זו מביאה למראה צעיר יותר, בדומה למתיחת פנים, ומונעת הבעה קפואה ולא טבעית.

אין זה מפתיע שעל פי נתוני האגודה האמריקאית לרפואה פלסטית משנת 2007, מילוי קמטים הוא הטיפול האסתטי הפופולרי ביותר, בעוד שניתוח מתיחת פנים ירד מהמקום השני למקום ה -15!

מילוי קמטים – שיקולים מרכזיים

לעומת זאת, מילוי קמטים נכון הוא אומנות המחייבת רופא בעל עין חדה, חוש אסתטי מעודן, חתירה לשלמות, הבנה מדויקת של מבנה הפנים, טכניקה כירורגית גבוהה (“ידיים טובות”), יישום שיטות חדשניות ואיכותיות (חינוך שוטף ועדכונים), ניסיון רב ושימוש בחומרים האיכותיים ביותר. רק באמצעות גישה זו ניתן להגיע לתוצאה מצוינת, בדומה למתיחת פנים, ללא ניתוח.

מילוי קמטים – בוטוקס או חומרי מילוי

קמטים מסווגים לשני סוגים על סמך הסיבה שלהם ושיטות הטיפול:

“קמטים פעילים” – אלה נגרמים על ידי התכווצויות חוזרות ונשנות של שרירי הבעת הפנים הממוקמים ממש מתחת לעור. דוגמאות לכך כוללות קמטי “זעף” בין הגבות, קווי “מחשבה” אופקיים במצח וקמטי “צחוק” סביב העיניים. הטיפול בקמטים אלה כרוך בהחלשת השריר באמצעות הזרקות בוטוקס או דיספורט.

“קמטים סטטיים” – אלה נובעים מאובדן נפח הפנים. דוגמאות לכך כוללות את הקמטים המשתרעים מהאף לפה, המכונים “קפלי האף”, ואת הקמטים מתחת לפה, המכונים קמטי “מריונטה”. הטיפול בקמטים אלה כרוך בהשבת נפח שאבד על ידי הזרקת חומרי מילוי, כגון חומצה היאלורונית.

מילוי קמטים – טכניקת הזרקה חדשנית לחומרי מילוי

ד”ר גבאי מבצע כיום מילוי קמטים בטכניקה חדשנית השונה משמעותית מהשיטות המסורתיות, הן מבחינת טכניקת ההזרקה והן מבחינת חומר המילוי.

ראשית, במקום נקבי מחט מרובים המלווים בשטפי דם, נפיחות וכאב, מחדירים את חומר המילוי דרך צינורית – צינורית ארוכה וגמישה – עם דקירה אחת בלבד.

שנית, במקום להזריק חומצה היאלורונית דקה, הנספגת במהירות, משתמשים בחומצה היאלורונית סמיכה הרבה יותר, המספקת נפח גדול יותר ותוצאה אטרקטיבית יותר ועמידה יותר (שנה עד שנתיים).

מילוי קמטים בפנים כיחידה אחת

כאשר מטפלים בקמטים בפנים, פשוט ומדויק יותר לחלק את הפנים לשלושה שליש:

שליש עליון – מצח, גבות וצידי עיניים – מטופלים בהזרקות בוטוקס.

שליש אמצעי – לחיים, עצמות לחיים ושקעים/שקיות מתחת לעיניים – מטופלים בחומרי מילוי חומצה היאלורונית.

שליש תחתון – קפלי האזולאביאל, קווי המריונטות והשפתיים – מטופלים בחומרי מילוי.

מומלץ להתייחס לכל שליש כיחידה נפרדת, אך טיפול בכל הפנים או לפחות בשני שלישים יניב תוצאה אטרקטיבית, מושלמת וחסכונית יותר. לדוגמה, טיפול בשליש האמצעי (לחיים) ובשליש התחתון (קווי מריונטה) יכול “לחסוך” את הטיפול בקפלי האף (nasolabial).

מילוי קמטים – חומרי מילוי זמניים

חומרי מילוי זמניים מספקים אפקט מיידי של מילוי קמטים שנמשך תקופה מסוימת בהתאם לחומר המשמש ובסופו של דבר מתפזר. הנפוצה ביותר היא חומצה היאלורונית, המורכבת משרשרת סוכרים (פוליסכריד) ומים. עם הזמן פותחו מגוון נגזרות חומצה היאלורונית בעוביים שונים, המותאמות במיוחד לכל אזור פנים. אפקט מילוי הקמטים שלהם נע כעת בין 3-6 חודשים ל 1-3 שנים, תלוי בעקביות החומר ובאזור המוזרק.

חומר זמני נוסף בעל אפקט מילוי קמטים ארוך של 1-3 שנים הוא רדיז, המורכב מסידן (סידן הידרוקסיאפטיט), פוליסכריד, גליצרין ומים. חומר זה יקר יחסית לחומצה היאלורונית אך אידיאלי להזרקה בשליש התחתון של הפנים, שם יש צניחה משמעותית, ולתיקוני אף באמצעות הזרקות.

מכיוון שמומלץ לא לחכות עד שהקמטים יופיעו שוב במלואם, חומרי מילוי זמניים דורשים תחזוקה שוטפת של תיקונים קלים כל חצי שנה (בוטוקס) או שנה (חומרי מילוי), תלוי במקרה.

מילוי קמטים – חומרי מילוי קבועים

סיליקון הוא חומר מילוי קבוע ישן מאוד והיחיד שהחזיק מעמד. אפקט מילוי הקמטים מושג חודשים לאחר מכן באמצעות סדרה של זריקות מיקרו-טיפה הממריצות את ייצור הקולגן (יותר גירוי מאשר מילוי). השימוש בו כיום מוגבל, הן בשל הכנסת חומצות היאלורוניות חדשות והן בשל הוויכוח המתמשך בקרב רופאים על בטיחותו.

טיפול לימפטי